Tokomuistiin panot sisältävät tällä hetkellä luoksetulon opetuksen hiirimatolla ja valmennusrenkaan koulutuspäivän.

Luoksetulon pysähdyksen opetus hiirimatolla

Osasuoritukset:

1. perusasento ja paikallaan pysyminen ohjaajan poistuessa koiransa luota,
2. luoksetulo istumisasennosta ja pysähdys,
3. luoksetulo seisomisasennosta js perusasentoon.


hiirimatto+pysähdys:

1. opeta koira seisomaan liikkumatta hiirimaton päällä
2. pysähdyskäsky erikseen (esim. seis) 3-6 toistoa
3. hiirimatto mukaan seis käsky kun koira laittaa tassut alustalle. Tässä vaiheessa koiran täytyy tarjota alustalle menoa kun se laitetaan maahan.
4. koira pysyy hiirimatolla muutamia sekuntteja


juoksu hiirimatolle+pysähdys:
5. ota käyttöön takapalkkaus ja aseta palkkio muutaman metrin verran koiran taakse. Mielellään avustaja joka pitää koiraa pannasta ja antaa palkan kun ohjaaja sanoo koiralle vapautus-käskyn, kun se on alustalla. Kun avustaja päästää irti kaulapannasta pitäisi koiran oma-aloitteisesti mennä alustalle. (Tai vaihtoehtoisesti avustajan käytölle makupalapurkki tai lelu koiran taakse.)
6. käsky aletaan sanoa kun koira on juuri saavuttamassa maton ja etäisyyttä vaihdellaan
7. alustan häivyttäminen(leikkaaminen; hiekkaa, lunta, nurmikkoa päälle; vähän kontrastinen puoli)
8. koiran on opittava odottamaan käskyä, juoksee vauhdikkaasti käskyyn asti(jos vauhti putoaa, harjoitus keskeytyy, jos ei vieläkään suju palataan takaisin päin)


kutsu perusasentoon:

- osasuoritus nro 3 pysähdysasennosta perusasentoon.


Osien ketjutus valmiiksi liikesarjaksi:
1. viimeinen osa eli kutsusta perusasentoon. Palkkaa superhyvällä palkinnolla, toista 3-6 kertaa.
2. osasuoritusta nro 2: koira istuu odottaa ja käskyn saatua tulee kovaa luokse ja tekee käskystä äkkipysähdyksen. Vapautuksen sijaan kutsu koira luoksesi.(kutsu on vähintään yhtähyvä palkkio kuin namikipolle, koska olet juuri palkannut koiraa vikasta vaiheesta moneen kertaan)
3. viimeisenä osasuoritus nro 1. Palkitse nyt koiraasi kun se istuu ja odottaa luoksetulo käskyä. vauhdikas eteminen palkataan pysähdyskäskyllä ja äkkipysähdys uudella luoksetulo käskyllä ja kun koira on vieressäsi palkkaa parhaalla mahdollisella tavalla.

Muuta:

-jos koira yrittää hidastaa raviin, on keskeytettävä liike heti. Pysähtyä saa aina vain laukasta. Jos ei suju kokeile 3-4 kertaa ennen kuin ryhdyt korjaamaan osasuorituksia.
-kun liikesarja toistetaan joka kerta samanlaisena ei koiran tarvitse arvailla tuleeko pysähdystä tai pitääkö sen edetä. Koira tietää aina mitä seuraavaksi tapahtuu. Se voidaan ketjuttaa myös uudelleen ja muistuttaa koiraa.
- tässä ei ole myös uhkaavia eleitä, jotka aiheuttaisivat hidastelua vaan hiirimatto menetelmän koira kokee positiivisenä.

 

(lähteenä: Canis-lehti 3/07, Marianne Tonseth)

____________________________

 

Valmennusrenkaan koulutuspäivältä 2008

Luoksetulo:

Pk:ssa ei käskysana, jotta koira voi itse päättää nopeuden eri alustalla(vrt. matto, hiekka, nurtsi) tehdäkseen nopeasti pysähdykset eli eri käskysana läpijuoksuun. Pysähtyminen vähän kivempaa kuin luoksetulo ja pysähtyä saa _vain ohjaajan haluamasta vauhdista. Jos koira ei juokse tarpeeksi kovaa tai ennakoi niin läpijuoksu. Pysähdykset eri kohdissa-> vaikea ennakoida.

Harjoittelu: Pallon tai lelun kanssa avustaja. Avustaja kutsuu koiran luokse, kun koira on avustajan ohjaaja kutsuu ja pysähttää koiran esim. stop käsky ja  "saa" jolloin saa mennä palkalle. Välillä palkka tulee myös edestä ettei tule kääntymistä pysähdykseen.

Ja välillä ihan suoraan palkka ilman pysähdystä takaa-> en tiedä mitä tällä olen tarkoittanut, saako koira palkan avustan luoksemenosta tai sitten vain vapautetaan ohjaajan luoksejuostessaan taakse palkalle... Myös kisanomaisesti että pysähtyy suoraan ja saa-käskystä saa kääntyä avustajan palkalle. (ohjaaja jättää koiran, avustaja ei tällöin kutsu luokse.)

 

Tunnari:

nopealle koiralle: paljon kapuloita, joka rauhoittaa ja alussa ohjaaja jättää koiran normaalipaikalle istumaan ja itse tulee kapuloille näyttämään mistä etsiä. Kaikesta väärästä huomautetaan ja oikeasta bileet. Vähitellen ohjaaja kasvattaa etäisyyden oikealle paikalleen, mutta kieltää yhä väärästä.

 

Ruutu:

opettamaan hakemaan paikka itse. Aluksi kunnon näkyvä lelu tai käy taputtamassa ruutua, tai että itse ruudussa ja näyttää paikan. Lopussa palkka aina vain oikeasta kohtaa.

Ruutu hiekkatien yli, polun yli nurtsilla

 

Idari:

meidän kisaongelmaa pohtimista

- oma kävelynopeus, harkka vs. kisat, tarkistaa videolta

- hidastus kohdalla

- sekaisin, liikkeenä

 

Seuraus:

- Joku kävelemään perässä, kadulla, eri äänet yms.julisteita maassa, nameja, leluja

- oma kävely: ryhdikkyys, katse eteen, ei lisäapuja

- alustan vaihtelu: hiekasta nurtsille yms..

 

Ohjattu:

- merkin takana suorassa

- vauhtitreeniä kapulan suuhun otossa: kehut jo ennen ottamista suuhun ja sitten palkka. Kuumentaa voi hyvin.

- merkkiä myös niin että vie väärään paikkaan ja käskee korjaamaan.